Thursday, October 14, 2010

Anak itu lahir bersama rezeki masing2

anak itu adalah REZEKI

anak itu adalah ANUGERAH

anak itu adalah AMANAH


 

^ ______ ^


Bukankah tujuan perkahwinan itu adalah untuk mendapatkan zuriat melalui ikatan sah di sisi agama dan undang-undang. Namun, tidak semua pasangan suami isteri beroleh zuriat setelah berkahwin. Ada sesetengah pasangan perlu mengambil masa yang lama untuk memperoleh zuriat dan ada juga yang tidak mempunyai zuriat sehingga tua disebabkan perkara-perkara tertentu. Tetapi perlu diingat bahawa semua yang berlaku itu adalah dengan izin dan kehendak ALLAH s.w.t.

Justeru itu sgtlah bersyukur, jika kita telah terpilih unutk memikul tanggungjawab yang besar ini...kerana anak itu adalah pengikat kasih suami isteri...zuriat itu adalah anugerah yang tak terhingga dari-Nya..jika betul cara didikan yang kita bagi, maka berjayalah kita memikul taggungjawab yang di amanahkan ini..
Sesungguhnya anak yang baik akan membawa manfaat kepada ibu bapanya. Dia akan meneruskan perjuangan ibu bapanya dan menolong mereka sesudah tua.
Setelah ibu bapa meninggal dunia, anak itu akan mendoakannya dan meminta ampunkan dosanya.

di sini mama nak ceritakan pasal anak dan rezekinya...anak yang bakal lahir akan di beri dgn rezeki mereka masing2..so, tak perlulah kita risau antara anak dan budget..takut lari bdget, takut tak cukup bdget...ye memang betol kita nakkan yg terbaik utk anak kita...untuk memenuhi keperluan hariannya like pampers, susu, pakaian dan makanan..perbelanjaan skrg utk menampung seorang anak sgtlah tggi..itu belum masuk tuntutan rohani spt pembelajarannya..

as a parents, mama sebolehnya akan usaha untuk memenuhi semua keperluan-keperluan agar anak mama membesar sbg anak yg sehat, cergas dan bijak.  Sesungguhnya anak yang dikurniakan Allah kepada suami isteri adalah suatu amanah dari Nya. Anak bukanlah hak kita. Ia adalah hak Tuhan. Tuhan yang memberikannya kepada kita.  Mama akan cuba untuk memikul taggungjawab ini sebaik mengkin..

Hilang penat lelah bekerja bila melihat keletah anak2..melihat mereka bermain, ketawa, menyanyi , menari..alahai anak, mmang pengubat di kala duka ..hati ibu mana tak bahagia bila melihat anak membesar dengan sihat, bijak dan cergas di depan mata.
walaupun kadangkala menguji kesabaran dgn kenakalanya, tapi tiap detik, terasa sgt priceless..






weee beshh la mama...Qaisara nak bwk g taman leh tak???



kakyong nek aper tu???



naik beskal la dik..tulah adik takleh jln lg kalo tak kita boleh nek beskal same2...


^ ___ ^


Pengalaman masa tgh pregnantkan adik Humayra..yeee...adik Humayra hadir di kala kami masih belum bersedia..memandangkan ekonomi mamapapa ade sdikit  goyah masa itu dan kini..hu3..
mama sendiri runsing sgt bila memikirkannya..Qaisara masih kecil, masa mama pregnantkan adik Qaisara baru 6m..masih bby lg..kasih sayg tak cukup lagi, tgh menyusu badan..mama ade jgk fikir mcmane bajet nnt mesti lari, takut tak cukup, nak byr bbysitter lg, pampers & susu mesti double..nak beli keperluan asas yg lain lg..adoiii..maigran jap..dusdus...

kawan-kawan mama byk mmbantu mmberi nasihat, dulu paling rapat dgn kak aemah, (opismate mama tp skrg dah transfer KINTA) katanya jgn risau Allah pasti bg jalan..berdoa, berserah dan bertawakal je..
mama jga ade dgr ustzh Norbahyah memberi tazkirah..anak dilahirkan bersama rezeki mereka masing2..jgn risau takut itu ini, takut tak cukup duit dsbg..Allah maha mengetahui..

dua-dua anak mama lahir secara c-sect. dulu mama bercita2 nak anak ramai..seronok tgk org anak ramai, t'utamanya time raya, time kenduri..tapi impian tu mcm tak kesampaian ..kata doc mama boleh dpt 3 bby je..hanya ade lagi satu peluang...sob3..sedih tau tak, hiba rasa hati..mama hanya berdaya dapat 3 org anak..ya Allah dgrlah doaku ini, mama sgt berharap agar dikurniakan 4 org cahayamata..



mama betol ke nnt boleh dpt adik sowanggg je lagi mama??



adik kita jgn slalu gaduh3 taw...kita mesti slalu happykan mama papa.
sbb kita dua beradik jee...


takpelah mama skrg yg penting QUALITY bukan QUANTITY...



eewahhh...pandai la adik kakak nihhh..



ape yg penting??
 kerjasama....weee....wonderpets3...kami datanggg...
mama,jgn risau adik dgn kakyong akan jadi anak mama yg solehah...



Alhamdulillah, betol nasihat dr kawan2, dr famly..sumenye akan berjalan dgn baik dgn bantuan Allah..jgn risau pasal perbelanjaan, pasal budget, sumenye akan cukup, cume kita perlu pandai kendalikan duit, jgn terlalu enjoy berbelanjalah dgn cara sederhana..rezeki anak2 pasti ada itu janji Allah..syukur mama masih mampu untuk menyediakan keperluan anak2 dgn bantuan dari-Nya...
moga Allah sentiasa membimbing mama dan papa dalam proses membesarkann amanahNya ini..


No comments: