Tuesday, October 19, 2010

Nutrisi yang baik memastikan anak membesar dengan bijak & cergas






anak bijak dan pintar...

macamane erkk nak pastikan anak kita membesar dengan sehat dan cergas??

*
*
ermmm mama tercari2 dan tertanya2 jugak macamane dan apakah tips3 yang bagus untuk mendidik anak2 dengan cara yang paling bagus dan terbaik untuk tumbesaran mereka..disamping didikan yang baik, mama percaya cara pemakanan mereka juga adalah faktor yang paling penting...mama ada terbaca satu artikel tentang nutrisi yang sangat bagus untuk perkembangan minda anak-anak..
ape yang mama tahu, ade 5 nutrisi yang sangat penting untuk anak-anak..dan mama akan pastikan 5 nutrisi ini ada dalam menu harian anak-anak agar tumbesaran mereka tidak terjejas..




okee anak2 mama ...

mama akan ceritakan pasal kepentingan nutrisi dalam tumbesaran kita seharian k...
mulai hari ni mari kita cara pemakanan yang lebih sehat...

;-))



mama nutrisi tu ape erkk...

kakyong macam blurrrr lagi laaa..


mengikut pembacaan mama..nutrisi itu terdiri daripada

kalsium, magnesium, serat, vit D dan vit E...






kalsium sangat baik untuk tubuh dan berfungsi untuk menguatkan otot, menghasilkan tenaga & menguatkan jantung..kalsium ini memang perkara asas yang kita beri kepada anak..

mama akan pastikan anak mama di bekalkan dengan susu yang secukupnya..kakyong sangat kuat minum susu berbanding adik..sehari dalam 5 botol susu 9 onz avent tu pasti habess dengan selamatnya..adik plak mama selalu bagi 6 onz aje..buat masa ni cukup lagi, esk2 mau berlawan dnegan kakak..
ingat makin besar, makin kurang, rupanya makin besar makin kuat minum susu...
papa kata takper janji anak-anak sehat..dekat 6kg sebulan uollss..




ooo...susu tu penting ye mama...

adik suke num susu...beshhhh..

 

magnesium juga merupakan nutrisi yang sangat penting..magnesium terdiri daripada sayuran hijau, kekacang dan gandum...hehe..bercakap pasal gandum..mama teringat favourite papa ialah gandum..semua yang berasaskan gandum papa suke terutamanya lempeng..
senang keje mama kan..buat lempeng..kecik punya hal lahhhh...
kalau dalam kekacang plak, minuman feveret papa, mama dan anak2 juga berasaskan kekacang..kami suka minum soya..ermmm..memang terbaekk...;-))



ooo mama patut selalu papa beli air soya eyhh..

baguss rupanyaa..



erm...adik suke anggurr...besshhh sgt...


ok anak2 mama, serat juga merupakan nutrisi yang sangat penting yerr...serat menjanjikan penghadaman yang baik untuk kita.terutama anak-anak..kalo anak-anak sembelit..haru wehhh...justeru itu mama akan pastikan Qaisara dan Humayra dapat serat yang tinggi terutamanya dalam sayur-sayuran dan buah-buahan...

Qaisara dan Humayra sangat suke maman papaya dan anggur...buat  masa ni belom ade masalah sembelit
cume masa baru lahir dulu Humayra ada alami masalah sembelit..samapaikan doc terpaksa beri kuman yang baik untuk sistem penghadamannya..kuman pun ade yang baik dan ade yang jahat yerr..P

tips yang selalu mama guna kalau Qaisara banyak hari tak membuang, mama bagi je air kultur..macam2 jenis ade kat pasaran sekarang nehh..pasti buang lepas tu..senang jee..




Nutrisi yang ke 4, ialah vitamin D..sangat baik untuk sistem imunisasi anak-anak agar tidak mudah dijangkiti penyakit..di samping itu, ianya juga membantu meningkatkan pertumbuhan dan kekuatan tulang..vit D mudah didapati daripada ikan dan susu...ermm Humayra memang suka mamamm bubur kanji  potato @ kanji labu + ikan mailto:goreng@rebus...tulah makanan harian di samping mkanan lain..mknan rujilah kiranya..everyday bawak bekal ni g umah bbysitter, cuma mama tukar-tukar lauk, pelbagaikan agar Humayra tak jemu..





dan yang terakhir...nutrisi yang sangat penting terdiri daripada vit E..ianya membantu membina sistem imunisasi badan dan mengekalkan metabolisme...vit E sangat banyak terdapat dalam sayur bayam..sebab tu bila peknen kita di galakkan makan sayur bayam selalu..
di samping tu ianya bagus agar bby dlm pewut tak di jangkiti demam kuning bila lahir kelak..petua tu...




oooo barulah kakyong pahammm...

lepas ni kita pastikan mamamm ape yang mama citer ni taw dik..
jangan suke memilih makanan...
ape yang mama bagi kat kita pastinya yang terbaik untuk kita...

^ ___________ ^



* notakaki : gambor sedikit blurr laaa... *



No comments: